Novruz
bayramı elə geniş bir coğrafi ərazini əhatə edir ki, onun hansı xalqa mənsub
olduğunu və hansı tarixdə yarandığını qətiyyətlə söyləmək bir qədər çətindir. Amma
ehtimal etmək olar ki, onun yaranma tarixi ibtidai icma quruluşunun inkişaf
etmiş mərhələsilə bağlıdır.
Bəzi görkəmli alimlər Novruz bayramının
Babilistanda, eradan əvvəl 3-cü minillikdə keçirildiyini xəbər verirlər. Təxminən
həmin dövrdən Azərbaycan ərazisində də bu bayramın mövcud olduğu ehtimalı
ortaya çıxır.
Qurani-Kərimdə Novruz və İslam bayramlarına
işarə olunmasa da, İslam rəvayətlərindən bəzisində bayram ünvanı ilə qeyd
olunmuş mühüm günlər təriflənmiş və ona hörmət edilməsi qeyd edilmişdir. Bayram
sözünə Qurani-Kərimdə yalnız bir dəfə, Maidə surəsinin 114-cü ayəsində, rast
gəlirik: Məryəm oğlu İsa dedi: «İlahi, ey Rəbbimiz! Bizə göydən yeməklə dolu
bir süfrə nazil et ki, o bizim üçün həm birincimiz, həm də sonuncumuz üçün bir
bayram və Sənin tərəfindən bir nişanə və möcüzə olsun; və bizə ruzi ver ki, Sən
ruzi verənlərin ən yaxşısısan».
Bayram xeyir və bərəkət günüdür və müqəddəs
İslam şəriətində Qurban və Fitr günləri bayram adlandırılmışdır. Qurban və
Fitrdən əlavə cümə və Qədir-xum günləri də İslam hədislərində bayram ünvanı ilə
qeyd olunmuş ən mühüm günlərdir və bu günlərin hər birinin özünə məxsus
müştərək və xüsusi mərasimləri vardır.
Şeyx Qumi «Məfatihul-cinan» kitabında Novruz
bayramı gününün mərasimlərini və ona aid olan duaları zikr edib. Həmçinin,
«Misbahul-mutəhəccid», «Vəsailuş-şiə», «Biharul-ənvar»da Novruzun ədəb və
qaydaları yad edilmişdir. Habelə, «Əl-kafi», «Mən la yəhzuruhul-fəqih» və
«Dəaimul-islam» kitablarında da Novruzu dolayısı yollarla dəstəkləyən
rəvayətlər nəql olunmuşdur. Bunlardan əlavə Novruzun üstünlükləri haqda bir çox
kitablar nəşr olunub və bəziləri isə əlyazma olaraq qalmaqdadır.
«İslam dini Novruz bayramını təsdiq edirmi?» -
sualı çox insanları düşündürür. Dinin məqsədi bəşəri dəyərləri ali məqama
çatdırmaqdır. İslam dini bəşəri bir dindir və bütün insanları özünə cəlb edir. İslam
dini heç vaxt milli adət-ənənələrlə mübarizə aparmayıb. Yalnız batil ənənələrə
qarşı çıxıb və insanın fitrəti ilə əks olan şeyləri aradan götürüb, milli adət-ənənələrin
cəmiyyət üçün xeyir və savabı varsa və fəsadı yoxdursa, İslam dini onu qəbul
edir. Belə qədim adət-ənənələrdən biri də «Novruz»dur.
Görəsən, İslam dini tərəfindən «Novruz»
bayramını rədd və təsdiq edən bir əmr varmı?
Novruz hədislərdə
Novruz barəsində fikirlər iki qismə ayrılır: bir
qrup alim Novruzu alqışlayır və müdafiə edir, digər bir dəstə Novruza qarşı
çıxır və onu tənqid edirlər.
Novruzu təsdiq edən hədislər
1. Koleyni (329 h.q) «Əl-kafi»-də belə rəvayət
edir: İbrahim Kərəxi deyir: İmam Sadiq (ə)-dan soruşdum: Mehreqan (İranda payız
bayramı) və Novruz günü mənə gətirilən hədiyyələri qəbul edim, ya yox?
Buyurdu: Onlar namaz qılandırlarmı?
Dedim: Bəli.
Buyurdu: Onların hədiyyəsini qəbul edin və
əvəzini verin. Rəsuləllah (s) belə buyurub: Əgər mənim üçün keçi budu hədiyyə
gətirsələr, qəbul edərəm və bu dindarlığın bir əlamətidir. Əgər bir kafir, ya
münafiq mənə inək, ya qoyun budu hədiyyə gətirsə qəbul etməyəcəyəm və bu da
dindarlığın bir əlamətidir. Allah-Taala münafiq və müşrikin hədiyyələrini bizə
rəva bilməyib.
2. Şeyx Səduq (381 h.q) «Mən la
yəhzuruhul-fəqih» kitabında belə bir hədis nəql edir: Əli (ə) üçün Novruz
hədiyyəsi gətirdilər. Buyurdu: «Bu nədir?» Dedilər: «Ey Əmirəl-möminin, bu gün
iranlıların Novruzudur. Bu günü onlar bayram edib, bir-birinə hədiyyələr
bağışlayırlar». Buyurdu: «Bizim hər günümüzü Novruz edin».
3. Noman ibn Muhəmməd Təmimi (363 h.q) «Dəaimul-İslam»
kitabında rəvayət edir: Əli (ə) üçün (gülab və şərbət) hədiyyə gətirdilər. Buyurdu:
«Bu nədir?» Dedilər: «Bu gün Novruzdur». Buyurdu: «Əgər edə bilsəniz, hər günü
Novruz edin» (yəni Allaha xatir bir-birinizə hədiyyə verin və bir-birinizin
görüşünə gedin).
4. Şeyx Tusi: «Misbahul-mutəhəccid» kitabında
bir hədis nəql edir: İmam Sadiq (ə) Novruz günündə buyurdu: «Novruz günü qüsl
et, təmiz paltar geyin, özünü ətirlə və o günü oruc tut. Zöhr və əsr namazlarının
nafilələrini yerinə yetirdiyin zaman 4 rəkətli namaz qıl. Onun 1-ci rəkətində
«Həmd» və 10 dəfə «Qədr» surələrini, 2-ci rəkətində «Həmd» və 10 dəfə «Kafirun»
surələrini, 3-cü rəkətində «Həmd» və 10 dəfə «Tovhid» surələrini və 4-cü
rəkətdə «Həmd», «Fələq» və «Nas» surələrini de. Namazdan sonra şükr səcdəsini
yerinə yetirib, dua et. Bu tərtiblə 50 illik günahların bağışlanar».
5. İbn Fəhd Hilli (841 h.q) «Əl-muhəzzəbul-bare»
kitabından bir rəvayət gətirir: İmam Sadiq (ə) buyurur: «Novruz günü Allahın Rəsulunun
(s) Qədir-xumda müsəlmanlardan möminlərin əmiri Əli (ə) barədə beyət aldığı və
müsəlmanların onun vilayətini təsdiq etmələrini istədiyi gündür. Bu beyətdə
möhkəm duranların xoş halına və bu beyətdən boyun qaçırıb onu sındıranların vay
halına. Bu, Allah-Taalanın əmri ilə Peyğəmbərin (s) Əli (ə)-ı cinlərin
məntəqəsinə göndərib onlardan əhd-peyman almasını istədiyi gündür. Bu, Əli
(ə)-ın Nəhrivanlılara qələbə çaldığı və Zussədiyyəni qətlə yetirdiyi gündür. Bu,
İmam Zamanın (ə.c) zühur edəcəyi və Allahın izni ilə Dəccala qələbə çalıb, onu
Kufənin zibilxanasında dara çəkəcəyi gündür...»
6. Əllamə Məclisi (1111 h.q) «Biharul-ənvar»da
belə qeyd edir: Xuneysin oğlu Muəlla deyir: Novruz günü İmam Sadiq (ə)-ın
yanına getmişdim. İmam (ə) buyurdu: «Bu günün qiymətini bilirsənmi?» Dedim:
«Sənə qurban olum! Bu günü farslar əziz tutarlar və bir-birinə hədiyyə
verərlər». Buyurdu: «Kəbənin Allahına and olsun ki, bu qədim bir adətdir». Dedim:
«Ey sərvərim! Sizin bunu mənə açıqlamanız əzizlərimizin dirilməsindən və
düşmənlərin məhv olmasından daha vacib olar». O zaman buyurdu: «Ey Muəlla!
Novruz günü, Allahın bəndələrindən Ona pərəstiş edib şərik qoşmamaları,
Peyğəmbər (s) və onların höccətlərinə tərəfdar olmaları və İmamlara iman
gətirmələri üçün əhd-peyman aldığı gündür. Bu, günəşin çıxdığı, küləklərin əsməyə
başladığı və torpaqdakı güllərin bəhrələndiyi gündür. Bu, Nuh (ə) gəmisinin Cud
dağının sahilinə çıxdığı və ölüm qorxusundan ev-eşiklərindən çıxmış minlərlə
insanın dirildiyi gündür. Bu, Cəbrailin (ə) İslam Peyğəmbərinə (s) nazil olduğu
və Peyğəmbərin (s) İmam Əli (ə)-ı Məscidul-həramda Qureyşin bütlərini sındırmaq
üçün çiyninə çıxartdığı və həmçinin İbrahim (ə)-ın bütləri qırdığı gündür. Bu
gün Peyğəmbərin (s) səhabələrinə Əli (ə) ilə beyət etmələrinə göstəriş verdiyi
və Əli (ə)-ı cinlərin yanına beyət almaq üçün göndərdiyi gündür.
7. Muhəddis Nuri (1320 h.q)
«Mustədrəkul-vəsail»də Hüseyn ibn Həmədanın kitabından yazır: Mufəzzəl ibn Əmr,
İmam Sadiq (ə)-dan nəql edib: Allah-Taala buyurmuşdur: «Novruz günü mənim
yanımda əzəmətli və ehtiramlı bir gündür. Hər bir mömin bu gündə məndən hacət
istəsə, onu yerinə yetirəcəyəm».
İnkar
edən hədislər
1. Qütbəddin Ravəndi «Lubbul-lubab» kitabında
belə deyir: Allahın Rəsulu (s) buyurmuşdur: «İki günü sizin üçün iki günlə əvəz
etdim: (yəni) Novruz və Mehriqanı Fitr və Qurban bayramı ilə əvəz etdim». İbn
Şəhri Aşub (588 h.q) «Əl-mənaqib» kitabında rəvayət edir: Xəlifə Mənsur İmam
Kazım (ə)-dan Novruzla əlaqədar olaraq, təbrik etmək və hədiyyələr almaq üçün,
taxta əyləşməsini istədi. Həzrət (ə) onun cavabında buyurdu: «Mən cəddim
Rəsuləllahın hədisləri arasında bu bayramı təsdiqləyən bir hədis tapmadım.
Həqiqətən, bu farsların adət-ənənələridir. İslam dini onu ləğv etmişdir.
İslamın ləğv etdiyi bir şeyi yerinə yetirməkdən Allaha pənah aparıram».
Mənsur dedi: «Bu işi hərbiçiləri idarə etməyə
görə yerinə yetirirəm və sizi Allaha and verirəm, əyləşin». O zaman Həzrət (ə)
qəbul etdi. Hökmdar və hərbiçilər təbrik üçün gəldilər və özləri ilə hədiyyələr
gətirdilər. Mənsurun xidmətçisi Həzrətin (ə) başı üstə dayanaraq hədiyyələri
sayırdı. Sonuncu şəxs yaşlı bir qoca idi. İmam Kazım (ə)-a dedi: «Ey Allah
Rəsulunun qızının övladı! Mən yoxsul bir kişiyəm və hədiyyə veriləsi pulum
yoxdur, lakin mənim babamın sizin babanız Hüseyn (ə) barəsində yazdığı bir neçə
beyt şeri sizə hədiyyə verirəm».
Həzrət (ə) buyurdu: «Sənin hədiyyəni qəbul etdim.
Əyləş, Allah sənə bərəkət verər!»
Mərasim bitdikdən sonra Həzrət (ə) Mənsurun
xidmətçisini hədiyyələr barəsində məlumat vermək üçün xəlifənin yanına göndərdi.
Xidmətçi gedib qayıtdıqdan sonra dedi: Xəlifə buyurdu ki, «Bu hədiyyələr
sizinkidir». İmam Kazım (ə) o qocaya buyurdu: «Bu malları hədiyyə olaraq qəbul
et».
Novruzun tənqidi barəsində olan bu hədislər heç
bir cəhətdən düzgün və etibarlı deyildir. Belə ki:
Birinci rəvayət Hacı Nurinin (1320 h.q)
«Mustədrəkul-vəsail» kitabından götürülmüş və 5-ci əsrin alimlərindən olan
Qütbəddin Ravəndiyə aid edilmişdir. Bu rəvayət tarixi mənbələrdə mövcud deyil.
İkinci rəvayət isə, İbn Şəhri Aşubun «Əl-mənaqib»
kitabında qeyd olunub. Lakin bu mənbə də çox şübhəlidir. (Onun nə müəllifi, nə
də İbn Şəhri Aşubun qeyd etdiyi mənbə məlum deyil.)
Rəvayət olunmuş 7 hədis toplusunun isə çox
etibarlı sənədi var. Bir çox din alimləri Novruz bayramının fəzilətlərini
birbaşa və dolayı yollarla dəstəkləyən rəvayətlər və hikmətlər nəql etmişlər.
Məqalənin başlanğıcında qeyd etdiyimiz kimi İslam
dini bəşəri bir dindir və bütün insanları özünə cəlb edir. İslam dini heç vaxt
milli adət-ənənələrlə mübarizə aparmayıb, yalnız batil adətlərə qarşı çıxıb.
Novruz adət-ənənəsi əsrlərlədir ki, qalmaqdadır və müsəlmanlar da ona
atəşpərəstlərin adətləri kimi yox, əksinə öz milli adətləri kimi baxırlar.
Digər tərəfdən şəriət Novruzun dinlə uyğun
olmayan batil ənənə və xurafatlarını rədd edir və şəriətdə haram olanları qəbul
etmir.
Beləliklə, din və şəriət baxımından bu milli
bayramın qarşısını almaq üçün heç bir hökm olmadığından onu rədd etmək olmaz. /kovser/
Novruz bayramı Nuh peyğəmbərin adı ilə bağlı olaraq “Nuhun ruzisi” kimi başa düşülməlidir
Bildiyimiz kimi “Novruz” bayramı xalqımızın ən qədim və xoş əhval-ruhiyyə ilə qeyd etdiyi bayramlarından biridir. Məhz, xalqımıza xas olan folklorumuzu, adət-ənənələrimizi “Novruz” əsrlər boyu öz qoynunda bəsləyərək nəsillərdən-nəsillərə ötürmüşdür.
2009-cu ildə "Novruz" bayramının çoxmillətli, bəşəri bir bayram olduğu qəbul edilərək YNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edilmişdir. Eyni zamanda bu il ilk dəfə olaraq "Novruz" bayramı , BMT tərəfindən, Beynəlxalq Novruz Günü kimi qeyd olunur. Hal-hazırda “Novruz” bir çox ölkədə dövlət bayramı kimi qeyd olunur və dünyada böyük insan kütləsi, hər il, bu bayramı qeyd edir”.
Təəssüflər olsun ki, bu gün, hələ də cəmiyyətdə “Novruz” bayramının nə zamandan qeyd olunması, hansı mənanı kəsb etməsi və “novruz” adının hərfi mənası haqqında beynəlxalq aləmdə yekdil fikir mövcud deyildir. Əksər araşdırmaçılar bu bayramın yaranma tarixinin zərdüştlük dövrünə aid olduğunu deyirlər. Xüsusən mediada bu fikir daha çox geniş səslənməyə başlayıb. Əgər zərdüştlük dövründə artıq “Novruz” bayramının qeyd olunması dolğun ifadə olunursa, deməli bu bayramın yaranması daha əvvələ gedib çıxır.
Son illərdə dünya xalqlarının əfsanə və rəvayətlərini, novruz haqqında deyimlərini araşdırdıqdan sonra mənin gəldiyim məntiqi nəticə budur ki, “Novruz” bayramı Nuh peyğəmbərin adı ilə bağlıdır və dünya daşqınından sonra, onun quruya (Gəmiqaya ərazisinə) çıxdığı tarixdən hesablanmalıdır. “Novruz” bayramı ən azı 5 000 il bundan əvvəl, qədim Türk diyarı olan, Azərbaycanda qeyd olunmağa başlanmışdır. Bu qədim bayram tarixin keşməkeşli yollarından keçərək bu günə kimi gəlib çıxmış və öz layiqli qiymətini almışdır.
Tarixi və dini mənbələrə görə, Nuh peyğəmbər öz ailəsi ilə birlikdə, uzun müddət, ucsuz-bucaqsız dəryada üzdükdən sonra tam ümüdsizliyə qapılır. Elə bu zaman onlar havaya uçurtduqları göyərçinin geriyə döndüyünü və dimdiyində tər yarpaqlar gətirdiyini görüb çox sevinirlərlər. Beləliklə onlar yaxınlıqda quru ərazinin olduğunu müəyyənləşdirirlər.
Buradan belə qənaətə gəlmək mümkündür ki, Nuh peyğəmbərin quruya çıxdığı vaxt, məhz yazın ilk gəlişi gününə təsadüf etmişdir. Ona görə də bu gün qurtuluş günü kimi geyd olunmağa başlamış və bolluq, ruzili gün olduğundan Nuhun ruzisi, yəni “Nuhruz” və ya “Novruz” deyə adlandırılmışdır. Təsadüfi deyil ki, bəzi türkdilli və digər xalqların dillərində Nuh peyğəmbər Nov, Nox, Nux, Noy, Noh və s. kimi, novruz kəlməsi isə “nuurz”, “nouruz”, “nuhruz”, “noxruz” , “noyruz”, navruz, novruz və s. kimi ifadə olunur.
Bütün bunlara əsasən mən bu fikrimdə israrlıyam ki, “Novruz” bayramı Nuh peyğəmbərin adı ilə bağlı olmalı və “Nuhun ruzisi” kimi başa düşülməlidir. Yəni bu gün, Nuh peyğəmbərin üzünə baxıb, tanrının insanlara bəxş etdiy ruzili, xeyir-bərəkətli və ən sonda, insanların xilas olduğu, qurtuluş günü kimi qəbul olunmalıdır.
Bu mənim subyektiv fikrimdir və geniş bir araşdırmalarımın nəticəsidir. Çox istərdim ki, bu məsələ geniş auditoriya müzakirəsinə çıxarılsın, alim və mütəxəssislərin də fikirləri öyrənilsin.
Ekoloji Problemlərin Tədqiqi Mərkəzinin rəhbəri: KAMRAN MAHMUDOV
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи. [ Регистрация | Вход ]