Üçüncü
şəhadətin hökm və mövzuya münasib olması
Bilirik ki, azan, tənhalıqda namaz vaxtının elan olunması və
camaatın namaza cəm olmaları üçün deyilir. Bu işi başqa vasitələrlə də etmək
olar, məsələn: o zamanlar geniş yayılmış şeypur çalmaqla və s...
Azan, dinin şuarı, İslam həqiqətinin elan olunması və onun
əsasıdır. Həzrət İmam Səccad (ə) buyurur: “Azan sizin dininizin nişanəsidir”.
(əl Azan, səh 157).
İmam Rza (ə) hədisdə azanın hikmətini İslamın və imanın
aşkar olunmasında görərək, bildirir ki, onun da əsası Allah və onun Rəsuludur.
(əl Azan, cild 1, səh 299).
Bilirik ki, Əhli-beyt (ə) vilayəti, xüsusi ilə də Əlinin (ə)
vilayəti Əhli-beyt (ə) məktəbində İslam dininin əsasıdır. Peyğəmbər (s) və Əli
(ə) olmadan din kamil olmaz və Allah insanlardan razı qalmaz. Əlimizdə olan
Əhli sünnət və Şiə rəvayətləri təsdiq edir ki, hər kəs zəmanəsinin imamını
tanımadan ölsə cahiliyyət dövründə ölənlərdən sayılır.
İmam Rza (ə) özünün məşhur “Silsilətuz zəhəb” (qızıl
silsilə) hədisində Allah-təalanı zikr etdikdən sonra buyurur: “La İlahə
İllallaah bir qaladır, hər kim o qalaya daxil olsa, əzabdan amanda olar. Bu “La
İlahə İllallah” şəhadəti o zaman qəbul olar ki, onunla birlikdə şərtləri də
qəbul olsun və mən o şərtlərdən sayılıram.” (ət-Tovhid, mərhum Şeyx Səduq, səh
25.)
Üçüncü şəhadətin ikinci şəhadətlə uyğun olması barədə
Diqqət olunası məsələlərdən biri də vilayətə şəhadət
verməyin risalət əmri ilə bir yerdə olmasıdır. İmamət və risalət məsələsi
Əhli-beytin (ə) nəzərində risalətlə birgə araşdırılması gərəkən mühüm işlərdən
biridir.
Əhli sünnə ədalət və icmanı imama dair zəruri sayırlar.
Onlardan bəziləri ictihad sözünü “məvaqif” kitabının müəllifi onun şərhində
(cild 8, səh 349) ixtisar etmişdir. Bəziləri isə “Ədalət” sözünü ixtisar
etmişdir. Qeyd etmişlər ki, imamət döyüşmək yolu ilə əldə edilir, hətta imamın
fasiq və nadan olması belə mümkündür. (Əsfərayin Şafii dər cinayət, bax,
dəlayilus sidq cild 4, səh 244).
İmama şərab içdiyinə görə şəllaq vurulmamalıdır. Ona görə
ki, o Allahın naibidir. (həmin mənbə, səh 255). Nəsfiyyənin əqaid şəhrində
deyilmişdir: “İmam fəsad və zülm etdiyinə görə öz fəzifəsindən çıxarıla
bilməz.”
İmam Nudi (sünnü alimi) demişdir: “Əhli sünnə alimlərinin
yekdil fikrinə görə sultan və xəlifə fəsad işlərinə görə xilafətdən
uzaqlaşdırıla bilməz. (Şərh Səhih Muslim, cild 12, səh 229, Şiə şünasi, səh
560).
Əhli sünnə alimlərindən olan Baqelani deyir: “Hədis
alimlərini çoxlasrının fikrincə imam etdiyi zülmə, malı qarət etdiyinə, şillə
vurmağına, əziyyət etdiyinə, və bu kimi işlərə görə imamlıqdan uzaqlaşdırıla
bilməz və onun əleyhinə çıxmaq düzgün deyildir. (ət Təmhid baqelani, bax: Şiə
Şunaslıq, səh 562).
Bəli, Əhli sünnə alimlərinin nəzəriyələrinə isə, görə
imamətin risalətlə heç bir əlaqəsi yoxdur. Şiəliyə görə heç bir əməl, istər
mühüm istər qeyri - mühüm imaməti qəbul etmədikdən sonra qəbul olunmaz.
(Vəsailus şiə, bab 29, Müqaddəmeye ibadət, cild 1, 2...)
İmam bütün fəzilətlərdə (el, ismət və təqva) peyğəmbər
kimidir. İmam Sadiq (ə) buyurmuşdur: İmamlar Allah Rəsulunun məqamındadır. Agah
olun həqiqətən onlar peyğəmbər deyildirlər. (Üsuli Kafi, cild 1, səh 270).
İmam Rza (ə) həmçinin imamətin böyük məqam olmasından bəhs
edib buyurur: “İmamlar peyğəmbərlərin məqamındadır. Fərq yalnız bundadır ki,
onlara yalnız vəhy olunmaz. İmam Allahın və Rəsulun xəlifəsidir. İmamət İslamın
əsasıdır, çünki imam nur saçan günəşdir, heç göz və əl ona çatmaz. İmam hər
günah və eybdən uzaqdır. İmam öz zəmanəsinin yeganəsidir. Heç kim onun kimi ola
bilməz. Və onu əvəz edən yoxdur. Heç kəs onu özü seçə bilməz. (Üsuli kafi,
kitab Höccət, cild 1, səh 283).
Yaranışın ilk mərhələsində imamətə şəhadət vermək
İmam Sadiq (ə) buyurmuşdur: “Allah-təala ilk dəfə bizim
ailəmizi uca səslə çağırmışdır və göstəriş vermişdir ki, nida edən üç dəfə nida
etsin: Şəhadət verirəm ki, Allahdan başqa Allah yoxdur. Şəhadət verirəm ki,
Məhəmməd (s) Allahn rəsuludur. Şəhadət verirəm ki, Mö`minlərin əmiri olan Əli
(ə) haqdır.” (Üsuli kafi, cild 1, səh 441).
İndi isə vilayətə şəhadət verməyi qısa şəkild zikr edirik:
1. Ərşdə ikinci şəhadətdən sonra yazılmışdır: “Əli (ə)
Məhəmmədin (s) çanişinidir.” (Biharul ənvar, cild 27, səh 11).
2. Ərşin ətrafında ikinci şəhadətdən sonra yazılmışdır: “Əli
(ə) möminlərin əmiridir.” (Həmən mənbə, cild 27, səh 11).
3. Cənnətin qapılarına ikinci şəhadətdən sonra yazılmışdır:
“Əli (ə) Allahın vəlisidir.” (Həmən mənbə, səh 113).
4. Cəbrailin (ə) qanadlarına ikinci şəhadətdən sonra
yazılmışdır: “Allahdan başqa Allah yoxdur və Əli (ə) Məhəmmədin (s) vəlisidir.”
5. Yeddi təbəqəli göydə ikinci şəhadətdən sonra Əbu Talib
oğlu Əlinin (ə) möminlərin əmiri olması yazılmışdır. (Biharul ənvar, cild 18,
səh 304).
6. Allah-təala dağları yaratdığı zaman yazmışdır: “Əli
möminlərin əmiridir. (Əl ehityac, cild 1) Bunlardan əlavə Allah-təala suyu,
ayı, günəşi, və digər varlıqları yaradarkən Əlinin (ə) möminlərin əmiri
olmasını yazmışdır. (Həmin mənbə).
Üçüncü şəhadət fitrətdə
Vilayətə şəhadət vermək fitri göstərişdir. Allah-təala
insanları vilayətə şəhadət verməyə görə yaratmışdır. İmam Sadiq (ə) bu barədə
buyurmuşdur: “Allah insanı fitrət əsasında yaratmışdır. Fitrət dedikdə yəni
tovhidin (Allahın birliyini qəbul etmək) Peyğəmbərin risalətini və Əlinin (ə)
möminlərin əmiri olmasının qəbul olunması nəzərdə tutulur (ət-Tovhid,səh.329 ).
Həmçinin bu mübarək ayədə buyurmuşdur: ”Sənin pərvərdigarın Adəm övladlarından
əhd-peyman almışdır. ” O əhd-peyman Allahın təkliyi, Məhəmmədin (s)
peyğəmbərliyi, və Əlinin (ə) möminlərin əmiri olması və ondan sonra gələn
imamların imam olmasıdır. (Bihar, cild 15, səh 17 və 280).
İmam Sadiq (ə) buyurmuşdur: “Əlinin (ə) vilayəti bütün
Peyğəmbərlərin kitabında yazılmışdır. (Bəsairul dərəcat, səh 92).
Heyvanlar, bitkilər və sair məxluqların şəhadəti
Məsumların bir çoxunun kəramət və möcüzələri, heyvanlar,
ağaclar, daşlar və hətta çınqıllar belə Allahın təkliyini, Məhəmmədin (s)
Allahın rəsulu olmasını və Əlinin (ə) möminlərin əmiri olmasını təsdiq
etmişlər. Ayrı-ayrılıqda onların bəzilərini qeyd edirik:
Əli (ə) quşların təsbih və namazı barədə Allahın kitabından
buyurmuşdur: “Quşların hamısı zikr deməyi bacarırlar”. Həzrət buyurmuşdur:
“Allah-təala mələkləri müxtəlif simalarda xəlq etmişdir. Onlardan biri də xoruz
şəklindədir ki, onun bir qanadı şərqdə, bir qanadı isə qərbdədir. O namaz vaxtı
qanadlarını çırparaq səs edir və bu cümləni zikr edir: Şəhadət verirəm ki,
Allahdan başqa Allah yoxdur. Şəhadət verirəm ki, Məhəmməd (s) Allahın bəndəsi,
rəsulu və peyğəmbərlərin ağasıdır. Və həqiqətən İslam Peyğəmbərinin canişini,
canişinlərin xeyirlisidir. Pak və müqəddəs Allah mələklərin və ruhların
pərvərdigarıdır. Ondan sonra bütün xoruzlar qanadlarını çırparaq həmin sözləri
təkrar edirlər”. (əl-ehtiyac, cild 1, səh 228). Bu hədis ikinci şəhadətdən
sonra vilayətə şəhadət verməyi, xüsusi ilə namaz vaxti vurğulamağı təsdiq edir.
Hədisdə buyurulmuşdur: Həzrəti Fatimə (s) doğulduqdan sonra
tovhidə və atasının risalətinə şəhadət verməklə yanaşı öz həyat yoldaşının
bütün insanların ağası, övladlarının isə cavanların ağası olması barədə şəhadət
vermişdir. (Məcalisi Şeyx Səduq, səh 476, 87-ci məclis).
Mərhum şeyx Tusi rəvayət nəql etmişdir ki, həzrət imam Məhdi
(ə.c.) anadan olan zaman ikinci şəhadəti dedikdən sonra buyurmyuşdur:
“Həqiqətən möminlərin əmiri olan Əli (ə) haqdır” (Biharul ənvar, cild 1, səh
20, əz qeybəti şeyx Tusi, İstabul vəsiyyə Məsudi, səh 220).
Ölüm ayağında üçüncü şəhadəti demək
“Fiqhi Rza” kitabında qeyd olumuşdur ki, bir şəxsin ölüm
vaxtı yaxınlaşdıqda ona həmin halda deyin: “Allahdan başqa Allah yoxdur,
Məhəmməd (s) Allahın rəsuludur, Əli (ə) möminlərin əmiridir. Sonra isə məsum
imamların adlarını bir-bir sadalayın.” (Camei əhadis şiə, cild 3, səh 195).
Bu məsələ şiəliyin şəriətindən sayılır. Hədislərin birində
buyurulmuşdur ki, imam Baqir (ə) Əkrəməni ölüm ayağında olarkən vilayətə dəvət
etmək istədi, lakin buna nail ola bilmədi. Çünki artıq i keçinmişdi. (həmin
mənbə, səh 197).
Tarixdə qeyd olunmuşdur ki, Əhli beytin (ə) misilsiz
şairlərindən olan seyid Himyərinin ölüm vaxtı şiələr və nasibilər (Əhli beyti
təhqir edənlər) toplanmışdır. Onun üzü gözəl, nurani idi. Birdən üzündə qara
nöqtə müşahidə olundu və yavaş-yavaş böyüyüb bütün üzünü tutdu. Şiələr bu
mənzərəni görüb narahat olmağa başladılar, nasibilər isə əksinə çox şad
oldular. Lakin çox çəkmədi ki, şairin üzündə ağ nöqtə göründü və tədricən
böyüyüb bütün üzünü əhatə etdi. Seyyid güldü və dedi: “Allahdan başqa Allah
yoxdur, və o haqdır. Şəhadət verirəm ki, Allahın rəsulu olan Məhmməd (s)
haqdır. Şəhadət verirəm ki, möminlərin əmiri olan Əli (ə) haqdır” . Şəhadəti
dedikdən sonra gözlərini yumub əbədiyyətə qovuşdu.
Üçüncü şəhadət Allahın iradəsi ilə
Hədislərin birində buyurulmuşdur: Peyğəmbər (s) üzüyü Əliyə
(ə) verdi ki, üzərində Abdullahın oğlu Məhəmmədin adını həkk etdirsin. Həkk
edən səhvən Məhəmməd Allahın rəsuludur sözünü həkk etdi. Peyğəmbər (s) bunu
qəbul etdi. Sabahı günü gördü ki, üzüyün üzərində yazılmışdır: Əli Allahın
vəlisidir. Həzrət təəccübləndi. Cəbrail (ə) həzrətin yanına gəlib dedi: “Ey
Məhəmməd (s)! Sən öz istədiyini yazdın, bizdə öz istədiyimizi”. (Misbahul Huda,
cild 1, səh 299)
Bu məzmunda olan başqa hədisi Seyyid Rəzi özünün “Mənaqibi
Faxirə” kitabında yazmışdır. Cəbrail buyurmuşdur: “Ey Məhəmməd! İzzət sahibi
olan Allah sənə salam göndərir və buyurur: (Sən öz istədiyini göstəriş verdin.
Əli (ə) də öz istədiyini göstəriş verdi. Mən də öz istədiyimi yazdım: Əli (ə)
Allahın vəlisidir.” (Mədineye müaciz, bax: əl Şəhadətussalisə, səh 335).
Hər halda bütün bunların zikr olunması açıq şəkildə
Allah-təala bu işdən razı qalmasını çatdırır.
Şübhələrə cavab:
1. Sadalanan hədislər sənəd baxımından dəlil deyildirrlər.
Cavab: Müstəhəb əməl üçün sənədin kamil şəkildə zikr
olunmasına ehtiyac yoxdur.
2. Azanda muvalat (bir-birinin ardınca fasiləsiz icra
olunması) lazımdır. Çünki şəhadət demək ardıcıllığı pozur.
Cavab: Azanda muvalat ürfidir, salavat demək kimi bu miqdar
fasilə muvalatı pozmur.
3. Peyğəmbər (s) zamanında azanda ikinci şəhadətə bir şeyin
əlavə olunması haram və bidət sayılmşdır. Cavab: Yeni bir şey mənasına olan bidət bütün hallarda
haram deyildir. Məlumdur ki, dində nə isə azaltmaq ya çoxaltmaq haramdır.
Üçüncü şəhadətin müstəhəb olunması təsdiq olunduqdan sonra bidətə bir yer
qalmır.
4. Üçüncü şəhadər dində hərc–mərcliyə gətirib çıxara bilər.
Yəni avam adamlar istədikləri müstəhəb və mubah əməlləri dinə daxil edə
bilərlər. Bu da şəri əməllərin məhvinə gətirib çıxara bilər.
Cavab: Bir çox şəri və qeyri şəri əmrlər vardır ki, onların
əməl olunmasında diqqətli olmaq lazımdır və onları cahil adamların öhdəsinə
qoymaq olmaz. Namazda hər zikr və duaya icazə verilmişdir, əkbəttə Quran
ayələri, hədislər və mrəvayətlər sübut edir ki, azanda üçüncü şəhadətin
deyilməsi başqa müstəhəb əməllərlə müqayisə edilə bilməz.
5. Azanda üçüncü şəhadətin deyilməsi müsəlmanlar arasında
ixtilafa gətirib çıxarır. Bu nöqteyi nəzərdən düzgün deyildir.
Cavab: Şiə başqa məzhəblərdən fərqli olaraq müsəlmanların
vəhdtə və birliyinə daha çox əhəmiyyət verir. Əsas hədəflərindən biri də həmin
məsələdir. Şübhəsiz bəzi hallarda üçüncü şəhadətin deyilməsi münasib olmazsa
təqiyyə halında götürülən digər dini vəzifələr kimi bu da insanın öhdəsindən
götürülür. Amma bu nadir olan zəruri məsələlər heç vaxt düşmənlərin və
dostların əllərinə bəhanə verməsin. Şiə məzhəbi düşmənlərinin tələsinə düşməmək
üçün qərara almışdır ki, Əhli beyt məktəbinin böyük şuarını itirməsin.
6. Nə üçün üçüncü şəhadət Peyğəmbərin (s) dövründə
olmamışdır?
Cavab: Bu sualın cavabını öndə qeyd etmişdik.
Birinci; Bu işin icra olunması bəzi hadisələrdə Səlman və
Əbuzərin vasitəsi ilə nəql olunmuşdur.
İkinci; Bu şəhadətin aşkar olunması bəlkə də həzrət Əlinin
(ə) fəzilərinin bəyan olması məqamında olduğu üçün daha çox həssasiyyətə səbəb
olardı ki, Peyğəmbər (s) onu münasib saymırdı, necə ki, “Təbliğ” ayəsi və
“Yovmul-xəmis” hadisəsi bunun nişanələrindəndir.
Üçüncü; İlahi adət məsləsini və yaranmışların imtahanını
nəzərdən qüaçırmaq lazım deyildir. Buna görə də Həzrət Əlinin (ə) imaməti
Allahın böyük nişanələrindəndir ki, qəlblərində bəhanə axtarmaq xəstəliyi
onların xəstəliyini aradan qaldırır. Buna görə də Quranda “Mütəşabeh” ayələr
yazlmışdır. Həzrət Əli (ə) haqqında hansı əzəmətli xəbərdir ki, onun barəsində
ixtilaf salmamış olsunlar. Qısası əgər bu məsələ minarələrdə açıq şəkildə bəyan
olunsaydı, Allahın adəti ilə müxalifətçilik olacaqdır. Bu diqqət olunması mühüm
oln bir məsələdir.