Xums dinin zəruri məsələlərindəndir. Bu ilahi
vacibatı inkar edən kafirdir. Qurani-kərimdə və Rəsulullahdan nəql olunmuş hədislərdə
onu ödəməyə ciddi surətdə təkid olunub. Hər kəs xumsu ödəməkdən imtina etsə və
hətta əgər bir dirhəm xumsda səhlənkarlıq göstərsə Rəsulullaha və onun pak əhli-beytinə
zülm edib onların haqını qəsb edənlərin zümrəsindən sаyılаcаq. Xumsu özünə
halal edən kafirdir.
Muhəmməd ibn Zeyd Təbəri nəql
edib: “İmam Əbul Həsən Əli ibn Musa Rzanın (ə) şiələrindən biri ona məktub
yazıb xumsdan özünə xərcləmək haqqında icazə istəyirdi.
Əli ibn Musa Rza cavabında
ona yazdı: Bismillahirrəhmanirrəhim! Həqiqətən Allah kərim və ruzu verəndir.
Hər bir əməlin müqabilində savab verməyə söz verib. Hər çətinlikdən sonra rahatlığınolacağına zamin olub. Mal yalnız Allahın icazə
verdiyi yoldan halal olar. Xums dinimizə və ailəmizə köməkdir. Biz xumsu mənimsəyəcək
adamlara etibar etmirik. Haqqımızı bizdən almayın. Sizə vacib olmuş haqqımızı
verməməklə özünüzü bizim duamızdan məhrum etməyin. Çünki xümsun verilməsi ruziniz
üçün açar, günahlarınızdan pak olmaq üçün vasitədir. Xums qiyamətin günü üçün
hazırladığınz azuqədir. Həqiqətən müsəlman Allah ilə bağladığı əhdinə vəfa edər.
Dildə təsdiq edib, amma qəlbdə müxalif olan müsəlman deyil. Vəssəlam!”
Muhəmməd ibn Zeyd nəql edib:
“Xorasan əhlindən bir dəstə İmam Rzanın (ə) xidmətinə gəldilər. Onlar İmam Rzadan
(ə) xahiş etdilər ki, xumsu onlara halal etsin və bununla onlar xums verməkdən
azad olsunlar.
İmam Rza (ə) buyurdu: “Halal
etmirəm, halal etmirəm. Sizin heç birinizə halal deyil. Siz dildə bizə dost
olduğunuza etiraf edirsiniz, amma Allahın bizim üçün təyin etdiyihaqqımızı ələ keçirməyə çalışırsınız. Heç
vaxt heç vaxt sizlərdənkiməsə bu
haqqımızı halal etmərik!”
Əbu Bəsir İmam Muhəmməd Təqidən
(ə) nəql edib: “Hər kəs Allahın icazə vermədiyi xumsdan bir şey alsa aldığı
ona halal deyildir.”
Əbu Hüseyn Muhəmməd ibn Cəfər
Əsədi nəql edib: “Şeyx Əbu Cəfər Muhəmməd ibn Osman Öməri İmam Zamanа (ə)
yazdığım sualın cavabında mənə yazmışdı: “Sən haqqımızı icazəsiz istifadə edib onu
özünə halal edən şəxs haqqında soruşmusdun, bunu bil ki, icazəmiz olmadanbizim haqqımızdan istifadə etməsi haramdır. Hər
kəs bu işi görsə məlundur və onlar bizim düşmənlərimizdir. Çünki Rəsulullah (s)
buyurub: Allahın Əhli-beytim üçün ayırdığı haqqı özünə halal bilən kəs Mənim və
bütün peyğəmbərlərin dilində məlundur. Hər kəs haqqımızı verməməklə zülm etsə o
bizə zülm edənlərin zümrəsindədir. Allahın lənəti ona layiqdir. Çünki Allah-təala
buyurub: “Agah olun! Allahın lənəti olsun zalımlara!”
İshaq ibn Əmmar nəql edib: “İmam
Sadiq (ə) həmişə deyirdi: Хums əhli xumsdan icazəsiz özünə bir şey alan bəndəni
bağışlamasa, onun üzrü Allah yanında qəbul olmaz. Baxmayaraq ki, deyə bilər ki,
ilahi bunu öz malımla almışam”. (Vəsailuşşiə, əbvab ənfal, bab 3, hədis 2,3,4,6,
7,11)
Həzrət Əmirulmuminin (ə) Nəhcul
bəlağənin 199-cu xutbəsində buyurub: “Allah musəlmanlar üçün zəkat ilə
namazı bir yerdə Onun dərgahına yaxınlıq vasitəsiqərar verilib. Hər kəs zəkatı səmimi qəlblə
versə, bu əməlonun günahlarının kəffarəsi
olub odundan onu qoruyacaq. Heç kəs Allah yolunda verdiyi şeyə görə narahat
olmasın, verdiyi mala görə təəssüflənməsin. Çünki hər kəs ürəksiz və ikrahla
Allah yolunda bir şey verirsə, əslində o adam Rəsulullahın sünnətindən cahildir.
Heç bir əcrə layiq deyil və əməli zay olaraq uzun müddət peşimanqalacaq”
Qeyd etmək lazımdır ki, namaz
Allah ilə bəndə arasında rabitədir və hər kəs bu ilahi əmrdən bixəbərdirsə deməli
onunla Rəbbi arasında heç bir əlaqə mövcud deyil. Yalnız bu rabitə nəticəsində
bəndə İlahi rəhmətə nail olur. Bədbəxt insan o kəslərdir ki, rəbbi ilə heç bir rabitəsi
yoxdur. Amma zəkat insanın sair bəndərlə olan əlaqəsinin təzahurüdür. Əslində
sair bəndələrlə olan əlaqə də Allahla olan əlaqə sayılır. Çünki Allahlа əlaqə o
zaman isbat olur ki, möminin sair bəndələrlə olan əlaqəsi möhkəm olsun вə Allah
bəndələrinin çətinliklərindən xəbərdar olub onlarla həmdərd olduğunu əмəldə təsdiq
еtsin, imkan daxilində ehtiyacı olanlara kömək göstərsin. Bunun üçün də Allahlа
olan rabitənin ən bariz nişanəsi vacib zəkatı verməkdir. Əbəs deyil ki, Qurani-kərimdə
27 ayədə namaz ilə zəkat birgə zikr olunub. Bu da onu göstərir ki, bu iki əməl
hər bir fərdin və cəmiyyətin səadətini təmin etməkdə son dərəcə mühüm rol
oynayır. Digər tərəfdən, hər bir cəmiyyətdə ən dəhşətli faciə təbəqələr arasinda
uçurumun yaranмаsıdır. Cəmiyyətin bir təbəqəsi tam rifah halında, digər təbəqəsi
tam ehtiyac içində yаşаyаrsа orada heç bir əmin-amanlıqdan söhbət ola bilməz. Bütün
bu fəlakətin qarşısını almaq üçün Allah-təala buyurur: “Malınızdan Allah
yolunda xərcləyin. Öz əlinizlə özünüzü təhlükəyə atmayın, yaxşılıq edin! Allah
yaxşılıq edənləri sevir” (Bəqərə, 195)
Əmirulmuminin Əlinin (ə) bir
kəlamında bu nöqtəyə çox zərif və dəqiq şəkildə işarə olunub: “Sərmayə və
mal sahibləri cəmiyyətin məhrum təbəqəsinə kömək etməkdən imtina edib paxıllıq
göstərsələr, onda məhrum təbəqə də axrətini dünyaya satacaq”
Yəni cəmiyyətdə təbəqələr arasında
ixtilafın şiddətlənməsinə səbəb olacaq. Məhrum təbəqə öz ehtiyacını təmin etmək
üçün cinayət əl atacaq və bəzən də qiyamların başlanmasına impuls verəcək. Iмам
Əlinin (ə) buyurduğu kəlamdan məlum olur ki, zəkatın qəbul olmasının ilkin şərti
onu səmimi qəlbdən və rəğbətlə verilməsidir. Deməli hər kəs bu iki şərtlə zəkatı
Allah yolunda versə iki ən mühüm nəticəyə yetişmiş olar. 1- Bəndənin keçmiş günahlarının
bağışlanmasına səbəb olur. 2- Verilmiş zəkatın cəhənnəm odunun müqbilində
sahibi üçün qoruyucu pərdəyə çevrilir.
Əgər bəndə zəkatı ikrahla versə
və malına olan məhəbbəti qəlbindən çıxara bilməsə o adam vəzifəsinə əməl edib,
amma zəkatın ruhani, mənəvi və əxlaqi bərəkətinə nail olmaz.
Rəsulullah (s) buyurub: “Möminin
durduğu yerdən başqa bütün Qiyamətin səhrası od içində olar. Çünki onun verdiyi
sədəqə (vacibi zəkat) onun üstünə kölgə salar” (Kafi, 4/3 hədis 6)
İnsanlar iki dəstədirlər.
Onlardan bir dəstə zəkatı və sair sədəqəni ürəklə verirlər. Onlar bu əməllərindən
həzz alırlar və istəkləri də yalnız Allahın razılığını qazanmaqdır. Onlar verdikləri
zəkat və sədəqənin müqabilində heç kəsdən təşəkkür və əcr gözləmirlər. Yalnız
İlahi rəhmətə göz dikirlər. “Biz sizi ancaq Allah rizasından ötrü yedirdirik.
Sizdənnə bir mükafat, nə də bir təşəkkür
istəyirik” (Dəhr, ayə 9).
Həqiqi mömin malının bərəkətli
və daha da artması naminə zəkat və ya sədəqə verməməlidir. Bu işi yalnız
Allahın razılığını qazanmaq üçün etməlidir. Çünki Allah-təala onsuz da özünün rəhmət
qapılarını onun üzünə açacaq. Bəndənin əməlini qiymətləndirəcək. Rəsulullahdan
(s) nəql olunmuş çoxlu hədislərdə maddi çətinlikləri aradan qaldırmaq üçün ən
yaxşı və səmərəli yolun sədəqənin olduğu göstərilib. Yəni insan Allah yolunda
bir şey verəndə bunu yəqinən bilməlidir ki, Allah-təala onun verdiyindən artıq
ona qaytaracaq. Heç də belə deyil ki, bəndə ürəksiz və ikrahla Allah yolunda bir
şey versin, amma əvəzində Allahın verdiyindən üsün şey tələb etsin.
Amma ikinci qisм insаnlаr çox
çətinliklə Allah yolunda zəkat və ya sədəqə verməyə razılaşırlar. Bu iş onlar üçün
can verməkdən də ağır olur. Onlar verdikləri mala görə daim nigəran olurlar. Bəzən
də verdiklərini tez-tez xatılayıb təəssüflənirlər. Onlar zəkatı verməkdə məcbur
olduqları üçün könülsüz bu addımı atırlar. Çünki bəzən də onları zəkat verməyə
məcbur edən ətrafdakıların baxışları və tənələri olur ki, naçar zəkatı verməyə razılaşırlar.
Qurani-kərim munafiqlər haqqında buyurur ki, əgər onlar Allah yolunda bir sədəqə
versələr onu ürəksiz və ikahla verərlər. Ona görə də onların əməlləri Allah dərgahında
qəbul olmaz. “Onların Allah yolunda verdikləri xərclərin qəbul olmasına
mane olan yalnız Allaha və Onun Peyğəmbərinə qarşı kafir olmaları, namazı könülsüz
qılıb ikrah hissi ilə mallarındanxərcləmələridir”
(Tövbə, ayə 54)
Əksər insanlar paxıllıq və hərislik
kimi rəzil sifətlərə malikdirlər. Həmin sifətlər insanları cürbəcür cinayətlərə
və ən azı Allah bəndələrinə qarşı rəhmsiz olmağa təhrik edir. Bu cür rəzil sifətləri
yalnız zəkat verməklə müalicə etmək mümkündür.
Buna subut Quran ayəsidir: Ey
Peyğəmbər!Onların
mallarından sədəqə (zəkat) al! Bununla onları paklayıb təmizləyərsən. Onlara dua et, çünki sənin duan onlar üçün bir asayişdir. Allaheşidən və biləndir. (Tövbə, ayə 103)